На 87-годишна възраст си отиде голямата българска театрална, филмова и телевизионна актриса Татяна Лолова.
„Минути след 21 часа на 22 март 2021 година голямата българска актриса Татяна Лолова почина вследствие на мозъчносъдово заболяване“, съобщиха от „Пирогов“.
С огромния си импровизаторски талант и актьорски диапазон Татяна Лолова завладя сърцатата на не едно поколение от сцената, от малкия екран и с филмовите си роли.
Татяна Лолова е родена на 10 февруари 1934 г. в София. Майка ѝ е от руско-украински произход, баща ѝ – Желязко Лолов, е от Калофер и по професия е счетоводител. Още от 3-годишна тя мечтае да стане актриса. Убедена в бъдещото си поприще, редовно се изявявала с рецитации в училищните концерти и празненства.
През 1955 г. завършва актьорско майсторство във ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ (днес НАТФИЗ) в класа на проф. Стефан Сърчаджиев, заедно с Ицхак Финци, Григор Вачков и Никола Анастасов. Комедийният ѝ талант е забелязан още в първи курс, въпреки че Татяна Лолова мечтаела за драматични роли.
След като завършва, е назначена в Русенския драматичен театър „Сава Огнянов“, където играе само една година – до 1956 г., когато се премества в София. Дебютът ѝ е на сцената на Русенския театър с ролята на Галя в постановката „В люляковата градина“ на Цезар Солодар.
Татяна Лолова е сред учредителките на новосъздадения Сатиричен театър и е първата, която е назначена на работа в него на 26 декември 1956 г. В Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“ тя играе до 1978 г., където печели сърцата на публиката със своите изпълнения като комедийна актриса.
„Хубавото на нашето изкуство е мигновеността, в която то лумва като бенгалски огън, пръска искри, създава радост, гори ни пръстите, а после го няма и става тъмно“, казва Лолова.
През 1978 г. тя се премества в театър „София“, където се изявява основно като драматична актриса. Там се превъплъщава в ролята на баба Гена в спектакъла „Човедкоядката“ от Иван Радоев, който се играе с голям успех в продължение на 11 години.
През 1989 г. отново се връща в Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“, където в моноспектакъла по Самюъл Бекет „О, щастливи дни“ ролята на Уини ѝ носи наградата „Аскер“ за най-добра актриса през 1992 г.
През 1998 г. напуска Сатирата, но продължава да играе на сцените на тетрите в Ямбол, Сливен, Русе и Стара Загора и „Театър 199“ в София. Когато е 80-годишна, обикаля България със спектакъла „Дуенде“, пътува в Европа, има гастроли в Северна Америка и Канада.
За превъплъщенията си Лолова казва: „Всичките ми роли са ми донесли много мъка и много радост. Едни са били оценени от хората, за които съм ги правила, други са си останали само мое щастие и моя печал“. В памет на едно от най-слънчевите лица в родните театър, кино и телевизия днес ви представяме 10 от емблематичните роли на Татяна Лолова.
1. Сиромашко лято (1973)
С много хумор и топлота „Сиромашко лято“ разкрива неволите на пенсионирал се финансов ревизор, превърнат от семейството си в домашна прислужница. Той обаче иска да има и свободно време за забавления, защото животът не свършва на 60 години. На тази възраст можеш дори да се влюбиш…
2. Последният ерген (1974)
Художникът Александър Цоков (Тодор Колев), последният ерген в квартала, предприема решителна стъпка в своя живот – да се ожени. Оказва се, че преди това той трябва да води малка война с родителите – Зара и Камен Шишкови (Татяна Лолова и Андрей Чапразов) на любимото момиче Йорданка (Цветана Манева), които търсят по-подходяща партия за дъщеря си – някой по-млад и по-заможен. Брат ѝ Тео (Стефан Мавродиев) също е срещу Цоков. Малко остава родителите да спечелят битката – бащата използва служебното си положение, за да спре сватбата. Стига се до странни и неудобни ситуации…
3. Щурец в ухото (1976)
Евтим и Пешо решават да напуснат родното си село и да отидат да живеят в големия град. Със себе си носят не само огромно количество багаж, но и угризения. Евтим се е разделил с брат си след драматичен скандал за няколко талпи, а Пешо е изоставил родителите си, без да им се обади. Застанали на пътя сред камара от вещи, те представляват колоритна гледка за подминаващите ги коли.
4. Зех тъ, Радке, зех тъ! (1976)
Бай Михал, заможен българин, е влюбен в хубавицата Радка. Наивен и глуповат стар ерген, клонящ към 50-те, той иска на всяка цена да се ожени за нея. Край бай Михал се въртят ласкателни сватовници, уверяващи го, че тя също го люби. Той е щедър и разточителен, и сляпо вярва на словата им, че ще я склонят да го вземе. А Радка и понятие няма, че по нея гасне бай Михал.
5. Топло (1978)
В очакване на студа съседите от една софийската кооперация решават сами да си осигурят парно отопление. Подписват договор с трима майстори и дори дават предплата. Майсторите набързо пробиват дупки по стените, подовете и таваните и изчезват. Изнервени и измамени съкооператорите се утешават с улесненото общуване между разбитите апартаменти. Всички са като в един общ дом – разменят храни, съвети, рецепти… Но принудителната близост не може да продължи вечно.
6. Бон шанс, инспекторе! (1983)
Малък провинциален град от 30-те години на XX век. Той е разтърсен от необикновено събитие – от местната банка са откраднати осем милиона. Тежък удар за едни, това дава повод за радост на други. Сред вторите е криминалният инспектор Тюхчев, който решава, че е настъпил „звездният миг“ в кариерата му. Методите, които използва, са твърде странни, а ходовете – комични. Когато накрая открива кой е крадецът – уважаваният от всички в града богаташ Велизар Каракушев, чийто баща е станал министър, Тюхчев трябва да прикрие истината и от безсилие стреля по своето изображение в огледалото…
7. 13-та годеница на принца (1986)
Герои от приказките и гости от бъдещето – заедно в една история за малки и големи… Избягала невеста, глупав царски син, коварни царедворци, безпомощни царе и… трима извънземни в нова стара приказка за наивността, лъжата и властта… Дали доброто винаги побеждава?
8. Опасен чар (1984)
Чаровен измамник омайва леконравни жени, като им предлага брак и след това най-безцеремонно ги ограбва. Подвизава се непрекъснато под чужда самоличност и на органите на реда им е трудно да го заловят. Изкарва допълнителни доходи, като се представя за ревизор и взима подкупи от различни търговци.
9. Дуенде (2003)
Повече от 10 години великата Татяна Лолова радваше театралните зрители с моноспектакъла „Дуенде“. Режисьорът Съни Сънински поставя спектакъла през 2003 г. „Дуенде“ е по текстове на Федерико Гарсия Лорка, Румяна Апостолова и др. А Лолова го е играла в над 50 града, като е гостувала е с него във Виена, Варшава, Брюксел, Лондон и др.
10. Домашен арест (2011)
„Домашен арест“ е български ситком, излъчващ се по bTV. Сюжетът се върти около забавните ситуации, които се разиграват в една къща. Една къща на една властна тъща. Принудено от обстоятелствата, семейството живее в тази къща, а съжителството с тъщата никак не е лесно. Както се казва в корицата на сериала „Когато тъщата (Мама Еми) говори, дори фактите мълчат!”. Нелепи кавги, емоции и голяма доза смях съжителстват заедно със семейството.
Европейско кино, фотография и Рей Бредбъри. Трите любими теми на Рада. Обича да пътува, но рядко посещава едно и също място два пъти. Фен е на синия цвят и червеното вино… дори и да не е от глухарчета.