10 интересни факта за съня

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Думата „захар“ е терминът, който използваме за хранителни кристални въглехидрати, главно захароза, лактоза и фруктоза, характеризиращи се със сладък вкус. Захарта се е появила преди няколко хилядолетия в Индия и Китай. Първоначално се е добивала от растението захарна тръстика. По-късно захарта бива пренесена в Гърция и Рим от Александър Македонски по времето на своите завоевателни походи. Дълго време захарта е била считана за лекарство и се е купувала от аптеките. По-късно се е превърнала в предмет на разкош и символ на богатство. По цена била равностойна на златото. Освен от захарна тръстика, другата суровина, от която се произвежда захар, е захарното цвекло.

Сънят е несъзнателното състояние, присъщо за повечето бозайници, птици, риби и за някои безгръбначни, характеризиращо се със забавяне на дейността на тялото и организма. Периодичният сън е необходим за оцеляването на организма. Освен за почивка на тялото, сънят е от важно значение за психичното и здравословно състояние.

По-малко от шест часа сън на нощ увеличава риска от инсулт, дори и да се води здравословен начин на живот. Това обаче не означава да се спи повече от достатъчното, тъй като и прекомерният сън вреди на здравето. Повече от осем часа сън могат да навредят на сърдечносъдовата система и да увеличат риска от инсулт, застойна сърдечна недостатъчност и инфаркт.

Известно е, че бременността повишава нуждата от сън с няколко часа. Тя е зависима и от характера на работата. Не само продължителността на съня оказва влияние на тонуса ни, но и неговото качество. Понякога дори и да спим 8 часа, след като се събудим се чувстваме изморени, което се дължи на фактори като стрес и тревожност, прием на медикаменти, алкохол или тютюнопушене.

Според специалистите алкохолът увеличава умората и намалява продължителността на дълбокия сън, фаза, през която организмът си почива. Липсата на този стадий от съня има пагубен ефект върху концентрацията, двигателните умения и паметта.

Ако не спите поне по 7,5 часа на ден, рискувате да забавите метаболизма си, а това повишава рязко риска от напълняване. Дори 45 минути по-малко сън на ден забавят метаболизма с цели 6%. Следобедната дрямка, дори и само за половин час, пък има освежаващо действие както върху тялото, така и върху психиката. В забързания съвременен свят отделяме все по-малко време за отдих, а това рано или късно се отразява на организма, алармират медиците.

На 14 март, светът отбеляза деня на съня. Честването му започва от 2002 г. по предложение на Световната асоциация за профилактика на съня, Световния фонд за психично здраве и на Световната здравна организация. Ето и още 10 интересни факта за съня.

1. Морийн Уестън е американката, която постави рекорда за най-дълго безсъние. Тя не затвори очите си цели 18 денонощия и 17 часа. Получила халюцинации, но жизнените й показатели били стабилни.

2. Страхът от заспиване се нарича „Клинофобия“. Хората, които страдат от нея се страхуват да не умрат в съня си.

3. Ако се чудите защо се събуждате преди да ви звънне алармата, това не се дължи на биологичния часовник, а на хормона андренкортикотропин. Той ни алармира, че е време да ставаме и ни подготвя психически за събуждането.

4. Жените спят с минута по-малко от мъжете. Покоите на дамите се равняват на 9 часа и 7 минути, а тези на мъжете – 9 часа и 8 минути.

5. Февруарският ни сън е най-непоносим и почти невъзможен. Британски учени установиха, че през този месец хората по света заспиват с по 8 минути по-късно и се будят по-често през нощта, в резултат на което на сутринта се чувстват като бити.

6. Ако спите с отворени очи, но дори не подозирате за това, то знайте, че вие имате „котешка дрямка“.

7. Липсата на сън за 4 денонощия води до халюцинации.

8. Заспалите зад волана шофьори са предизвикали голяма част от катастрофите в световен мащаб. Ефектът на 0.05 промила алкохол в кръвта без да сте пили се постига, ако не сте спали 17 часа.

9. През първите си 5 години децата лишават родителите си от 400-750 часа сън.

10. Денонощният достъп до интернет и сърфирането из социалните медии и други сайтове в мрежата, карат мозъка да се „хипнотизира“ и да не мисли за сън.


Коментари

Сподели

Коментари