Спирулината е организъм, който расте както в прясна, така и в солена вода.

Това са цианобактерии, които също се наричат синьо-зелени водорасли.

Точно като растенията, тези бактерии могат да произвеждат енергия от слънчевата светлина чрез процеса, наречен фотосинтеза. Днес ще се разгледаме 10 от ползите на тази суперхрана.


1. Богата е на много хранителни вещества

Спирулината е богата на витамин B1, B2, B3, протеини, мед, желязо, магнезий, манган, калий. Може да се каже, че е единствената храна на света с толкова много вещества. Качеството на протеина в спирулината се счита за отлично, сравнимо с яйцата. Съдържа всички незаменими аминокиселини, от които се нуждаем.

2. Има анти-оксидантни и анти-възпалителни свойства

Окислителните увреждания могат да навредят на нашата ДНК и клетки. Това увреждане може да предизвика хронично възпаление, което допринася за рак и други заболявания. Спирулината е фантастичен източник на антиоксиданти, които могат да предпазят от оксидативно увреждане.

Основният активен компонент се нарича фикоцианин. Това антиоксидантно вещество също придава на спирулината уникалния синьо-зелен цвят. Фикоцианинът може да се бори със свободните радикали и да инхибира производството на възпалителни сигнални молекули, осигурявайки впечатляващ антиоксидантен и противовъзпалителен ефект.

10 ползи от спирулината

3. Намалява нивото на триглицеридите и LDL-холестерола

Сърдечните заболявания са най-големият убиец в света. Известно е, че много измерими фактори, наречени рискови фактори, са свързани с повишен риск от тях. Както се оказва, спирулината е доказано, че има благоприятен ефект върху много от заболяванията на сърцето. Например, може да понижи общия холестерол, LDL холестерола и триглицеридите, като същевременно повиши HDL („добрия“) холестерол.


4. Защитава LDL-холестерола от окисление

Мастните структури в тялото са податливи на окислително увреждане. Това е известно като липидна пероксидация, за която е известно, че е ключов двигател на много сериозни заболявания. Например, една от ключовите стъпки в пътя към сърдечно заболяване е окисляването на LDL липопротеините в кръвта. Интересното е, че антиоксидантите в спирулината изглеждат особено ефективни за намаляване на липидната пероксидация.

5. Притежава анти-ракови свойства

Спирулината е особено добре проучена по отношение на рака на устната кухина. Едно от изследванията разглежда ефектите на спирулината върху 87 души от Индия с предракови лезии, наречени OSMF в устата.

След употреба на 1 грам на ден в продължение на 1 година, 45% от групата имали пълна регресия на лезиите в устата. Когато са спрели да приемат спирулина, почти половината от отговорилите са развили тези лезии отново на следващата година.

10 ползи от спирулината

6. Намалява кръвното налягане

Високото кръвно налягане е важен двигател на много смъртоносни заболявания. Това включва инфаркти, инсулти и хронично бъбречно заболяване. Докато 1 грам спирулина е неефективен, доза от 4,5 грама на ден е доказано, че намалява кръвното налягане. Смята се, че това се дължи на повишено производство на азотен оксид, сигнална молекула, която помага на кръвоносните съдове да се отпуснат и разширяват.

7. Подобрява симптомите на алергичен ринит

Алергичният ринит се характеризира с възпаление на носните дихателни пътища. Той се предизвиква от алергени от околната среда, като цветен прашец, животински косми или дори пшеничен прах. Спирулина е популярно алтернативно лечение на симптомите на алергичен ринит и има доказателства, че може да бъде ефективен.


8. Може да бъде ефективна срещу анемия

Има много различни форми на анемия. Най-често срещаният се характеризира с намаляване на хемоглобина или червените кръвни клетки в кръвта. Анемията е доста често срещана при възрастните хора, което води до продължително чувство на слабост и умора. В проучване на 40 възрастни хора с анамнеза за анемия, добавката на спирулина повишава съдържанието на хемоглобин в червените кръвни клетки. Имунната функция също се подобрява.

10 ползи от спирулината

9. Може да подобри мускулната сила и издръжливост

Окислителното увреждане, предизвикано от упражнения, е основен принос за мускулната умора. Някои растителни храни имат антиоксидантни свойства, които могат да помогнат на спортистите и физически активните хора да намалят това увреждане. Спирулината изглежда е полезна, като някои проучвания показват подобрена мускулна сила и издръжливост.

10. Помага за контрол на захарта

Изследвания при животни показват, че спирулината може значително да понижи нивата на кръвната захар. В някои случаи той превъзхожда популярните лекарства за диабет, включително метформин. В проучване на 25 пациенти с диабет тип 2, 2 грама спирулина водят до впечатляващо намаляване на нивата на кръвната захар.



Коментари

Свързани:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.