10 причини да увеличим дневната си активност

В XXI век всичко работи в посока животът да е максимално улеснен и комфортен. Всичко ни е „на една ръка разстояние“, а и да не е – има всевъзможни транспорти: от всевъзможни МПС-та до ховърборди дори. Ховърборд, за който не се е досетил е електрически скейтборд и най-нелепата ми среща с такава джаджа беше да видя младеж да „разхожда“ кучето си с него в парка. Като разхожда е в кавички, защото не съм сигурна, че мога да нарека тази дейност разхождане.

С това искам да кажа, че докато някога се е налагало да се извършва тежка работа по полето, да се изминават дълги разстояния за пренос на информация, да се ловува за набавяне на храна и в ежедневието придвижването от точка А до точка Б да е ставало предимно пеша, то днес не ни се налага дори да качим 5 стълби пеша, защото има ескалатор, а и асансьор.

Е, добре, но до какво води това? Сега ще обясня накратко, под формата на 10 причини, от които, надявам се, поне една ще успее да ви накара днес да повървите или да се раздвижите, под каквато и да е форма.

1. Затлъстяване и здраве

Във времена на прекалена толерантност се научихме да казваме „не го съди, че е по-пълен, може да има някакво заболяване“, но е доказано, че наистина не са много заболяванията, които водят до покачване на килограми или трудност при смъкването им. Не казвам, че трябва да сме жестоки към по-пълните хора, но трябва някак си за тяхното здраве да ги подкрепим по пътя към редуциране на излишните килограми. Точно защото те са животозастрашаващи и като някои най-ясни примери мога да изкажа факта, че излишните мазнини в организма затрудняват работата на сърцето и органите, а килограмите, които са в повече, износват ставите и сухожилията.

10 причини да увеличим дневната си активност

2. Превенция на редица заболявания

Като започнем от диабет, рак, сърдечно-съдови, щитовидна жлеза, та стигнем до форми на депресия и синдром на хроничната умора, разбираме, че движението успява да ни предпази както от разболяване на тялото ни, така и на ума ни. Това е доказано в редица изследвания, провеждани в годините, но и много ярък пример е информацията как изредените заболявания са наречени „заболявания на ХХ-XXI век“, защото, както вече уточних, преди години движението е било неотменна част от ежедневието на хората.


3. Пестене на средства

Бензин, газ, дизел или всякакво гориво. Изгаряш 2-3-5 л гориво, за да изкараш колата от гаража, да се придвижиш с нея и да я паркираш и то… до фитнеса. Не разбирам? Нали идеята на фитнеса е да се раздвижиш, ето един добър мотив да стигнеш дотам пеша. Тъкмо няма да имаш нужда от 20-минутно загряване на пътеката. В крайна сметка, когато започнеш да оставяш колата повече в гаража и да раздвижваш колелото или краката си, ще усетиш как ти остава и някой допълнителен лев, който можеш да изразходваш за нещо, за което „все не ти остава“.

4. Опазване на околната среда

Друга моя много любима и болна тема. Земята има ресурс, който човек използва, и след употребата трябва да изчака и съответно подпомогне, колкото може този ресурс да се възвърне. От 2018 г. човекът е в екологичен дълг или казано по-просто – изчерпил е повече, отколкото Земята ще успее да възстанови. Та… замислете се – при всяко натискане на копчето на асансьора, всяко запалване на колата, всяка доставка до адрес или всяко „събуждане“ на ескалатора… Това са само някои примери, те могат да бъдат многобройни и съм сигурна, че всеки четящ успя да ме допълни и с нещо от себе си.

5. Наслада от движението

Отново доказано не веднъж или два пъти: движението под формата на тренировка, тичане на открито, разходка в парка и т.н. отделя хормон на щастието. Понякога сте го усещали като „гордост“ от добре направена тренировка, като щастие от пълноценното разхождане със събеседника ви или като разпускане и запълване с енергия след тичане сред красивата природа в някоя местност, плаж, гора…

6. Дълголетие

Тук отново като довод мога да дам многобройни проучвания за връзката между активното движение и дългия и пълноценен начин на живот, които доказват, че колкото повече се движим, толкова повече удължаваме дните си. Както и тяхното качество. Много често динамиката в битието ни ни спасява от това да „легнем на легло“ или да сме в тежест на близките си в старческите ни години.

7. Предотвратяване на умората

Телата ни са една велика машина! И те като една кола например не се ли използват редовно се развалят неимоверно. Ние сме направени да се движим – не го ли правим, се самоунищожаваме. Пример за това е, когато един мускул не се използва, той атрофира. Та така, за да предотвратим умората, трябва да се зареждаме с движение. Няма как да не сте наясно, че колкото повече се залежаваме, толкова по-уморени се чувстваме. Ако досега сте се чудили защо, ето вече разбрахте причината.

10 причини да увеличим дневната си активност

8. Спортна форма

Единственият начин да изглеждаме добре за собствено самочувствие и за да радваме окото на другия пол е като тренираме. Да, правилното хранене също играе много важна роля, но то не ни дава онези желани извивки, който спортът и тренировката могат да ни дадат. А тези, които се сдобиват с тях „наготово“ с операции, препарати, филъри и т.н., освен изкуствен вид, рискуват и собственото си здраве и сигурност.


9. Ще те накара да промениш вредните си навици

Много, много често, след като човек включи движението като неизменна част от начина си на живот, той забелязва, че автоматично променя вредните си навици. Редуцира или напълно отказва цигарите, алкохола, вредната храна и други забранени или нежелани неща, които приема. По-този начин той подобрява стандарта и начина си на живот и това става някак си плавно и естествено. Не е нужно да изпробва волята си, той просто знае и усеща, че това е правилният път и върви по него.

10 причини да увеличим дневната си активност

10. Промяна на мирогледа, изчистване на съзнанието

Хората, занимаващи се със спорт, или поне тези, влюбени в движението, са „една друга порода човеци“. При тях съзнанието и мъдростта са някак по-изявени, липсват негативни черти като завист и агресия и преобладават такива като доблест, отговорност, благодат, организираност. Това при спортистите отдавам на принципите, на които треньорът ги учи още при стъпването в залата и изгражда и надгражда до последната тренировка. А при тези, които го правят за здраве, отдавам на факта, че грижата и любовта към себе си те карат да загърбиш лошите черти в характера и да наблегнеш на добрите.

Благодаря на всеки, отделил от времето си да стигне до последната причина, която давам за това колко е полезно движението за всеки един от нас. Вярвам, че тези, които го обичат, могат да добавят още няколко пъти по толкова причини. Надявам се, че тези от вас, които по една или друга причина не са го практикували, да съм повлияла поне малко мотивиращо и да опитат да променят начина си на живот дори и минимално.

Коментари

Свързани:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *