Без да имат някаква предварителна идея много мениджъри се спускат по коловозите на така нареченото „шефство“, а това може да бъде доста контрапродуктивно. Много хора получават повишения в службата, но издигането им в йерархията не винаги води до по-добри постижения – както за тях, така и за фирмата и служителите им.

Без предварителна подготовка, повечето хора залагат на клишетата, но стереотипното лидерство може да донесе повече вреди, отколкото ползи, пишат от BBC и класират 10-те най-големи заблуди на шефовете.

Съветите са изготвени от сър Кари Купър и Стефан Стърн. Сър Кари Купър е професор по психология от Университета в Манчестър и е президент на Института за личностно развитие (CIPD). Стефан Стърн е журналист на свободна практика, който заедно със сър Купър издава книгата „Myths of Management: What People Get Wrong About Being the Boss“, която е посветена на митовете относно шефството.

Ето най-важните правила за това как да бъдеш добър шеф.

1. Не е лесно да си на върха

Шефовете имат много по-висока заплата, по самостоятелни са, могат да си позволят по-голям комфорт, разполагат с помощници, а в някои случаи – дори с шофьори. Това не е особено труден начин на живот. Истински добрите шефове не трябва да забравят, че нещата са много по-трудни долу, а не горе на върха.

2. Бъди себе си

Да бъдеш просто себе си няма как да е достатъчно, когато се издигаш в йерархията и поемаш нова роля. Добрият шеф трябва непрестанно да подобрява себе си. Да бъдеш себе си може да се превърне в лесно оправдание на мързела. Алтернативата обаче не се крие във фалшивото отношение и слагането на маска – това също няма да доведе до добри резултати. Добрият шеф трябва да има желание да експериментира и да е отворен към нови идеи за управление на фирмата или организацията си.

3. Хората мразят промените

Истината е, че хората могат да се справят с промените. Може дори да ги харесат. Това, което хората наистина не харесват е друго – глупавите и ненужни промени, наложени от горе. Истински добрият шеф трябва да успее да включи и ангажира служителите си с промяната. Трябва да поиска тяхното мнение и да го има предвид. Промените са добри, единствено когато могат да донесат истинско подобрение.


4. Има само един начин за ръководене

Шефовете не бива да попадат в капана на някои „визионери“ и „бизнес-гурута“, заявяващи без никаква скромност, че са открили правилния начин за „лидерство“. Истината е, че всяка работа е различна, ситуациите се променят постоянно и ако начина на ръководене стане догматичен, това няма да е добре за никого.

5. Трябва да си лидер, а не мениджър

Общоприета заблуда е, че лидерството се изразява в това да се вижда „голямата картинка“, а не да се задълбава в детайлите. Недоглеждането на някои банални на пръв поглед неща и ненамесата в дребни на пръв поглед ситуации могат да се окажат пагубни. Добрият шеф трябва да е едновременно лидер със стратегия, но и мениджър, интересуващ се от ежедневните проблеми на работното място.

6. Побеждават само смелите идеи

Смелите и големи идеи са нещо хубаво. Но прилагането им на практика е нещо съвсем различно. Една организация с посредствен план, който се изпълнява перфектно ще победи друга организация, със смели идеи, които не могат да се реализират на практика.

7. Човек се ражда лидер

Всеки може да стане по-добър в нещо. Шефовете, които мислят, че са научили всичко и са на върха, могат да предизвикат големи проблеми. Истината е, че човек се учи от опита си, като това важи и за лидерството – никой не се е родил шеф.


8. Скоро служителите ще бъдат заменени с роботи

Прогнозите звучат страшно – в следващото десетилетие 25% или дори 45% от работните места ще бъдат заети от роботи. Истината обаче е друга – всичко това са просто предположения, а технологичният прогрес в миналото не е създавал масова безработица. Хората се адаптират много бързо към новите технологии, така че едва ли някой ще бъде заменен от робот – много по-вероятно е извършваната от човека дейност проста да стане по-лесна.

9. Истината е в статистиката

Цифрите не казват цялата истина. Необходима е преценка, а често тя може да е доста „пипкава“, защото реалността не е черно-бяла. Статистиката може да е полезна, но не бива да се приема за абсолют – на практика тя може да се използва, за да се докажат цял спектър от различни тези. Несъмнено е по-добре един шеф да има колкото се може повече информация, но нещата не се изчерпват само с това.

10. Оценката на служителите повишава продуктивността

Добрият мениджър трябва постоянно да говори със служителите си, а не да ги привиква веднъж годишно, за да ги оцени. Не чакайте цялата година и не спестявайте критиките, но премахнете оценяването и просто говорете нормално със служителите си. Все повече компании изоставят „смъмрянето и карането“, защото в повечето случай то е контрапродуктивно.


Коментари

Свързани:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *