Която и дестинация да изберем за нашата почивка (в България или в чужбина), винаги съществува някакъв процент вероятност тя да се провали, поради вътрешни (лични) или външни причини.

На родното Черноморие обаче процентът на негативните външни фактори е значително по-голям. От години движещата сила там е: „ден година храни“ и на никого не му пука дали клиентът ще се върне. Черноморските предприемачи искат за два месеца да си избият и наема, и рушветите, които са дали, като целта е на всяка цена да ти вземат парите без значение качеството на продукта, който предлагат. И ако едно време най-много да те изцакат с топла бира на плажа, сега неприятната изненада може да дойде от всякъде: хотела, ресторанта, плажа…

От Комисията за защита на потребителите, които през последните години разполагат временни приемни из Черноморието, споделят, че се наблюдава тенденция за намаляване на нарушенията по принцип, но и в сферата на туризма.


Какви са нелоялните търговски практики на морето тази година според направените проверки от КЗП: заведенията лъжат с цените, написани в менютата и с некачествен алкохол. Хотелиерите лъжат с броя на звездите и екстрите, включени в цената. В магазините – на касата цената е по-висока от тази на етикета.

След като събрахме достатъчно впечатления от хора, летували у нас, ви представяме 10-те най-дразнещи неща по българското Черноморие, актуални към днешна дата.

Похвално е, че има и такива, които се дистанцират от негативните неща и не им обръщат внимание. Тях нищо не ги дразни. Има и такива, на които даже много им харесва, защото отиват да пият и да се забавляват на макс – демек не изтрезняват, докато са там, така че и тях нищо не ги дразни.

За съжаление голям процент наши сънародници отговарят, че почивка в България е нещо, което не биха препоръчали на приятел. Ето и списъка с дразнителите на раздразнените.

1. Презастрояване и мутробарок

„През последните 15 години се появиха стотици хотели в кичозно-гигантомански стил и с неестествени за крайбрежните ландшафти еклектични форми“, казва в своето изследване от 2013 г., германката Анке Хагеман. Тя посочва, че презастрояването на Слънчев бряг и Златни пясъци се разглежда от германските и австрийските урбанисти като драстичен случай на унищожаване на архитектурно наследство. Двата ни най-големи курорта на времето са били проектирани съответно за 30 000 и 20 000 туристи, а в наши дни там летуват 300 000 и 120 000 души. Според Румен Драганов от Института за анализи и прогнози в туризма причините за презастрояването много често изобщо не са свързани с фактори като конкуренцията и печалбите, а с пране на пари или данъчни измами.

2. Мръсно е

Със сигурност на никого не му става приятно, когато постоянно настъпва фасове, пластмасови чаши от кафе или празни кенове от напитки. В тази ситуация е трудно да се каже кой е по-виновният – концесионерът на плажа или кОлтурният турист. Освен мръсния плаж, хората не одобряват и мръсното на места море. Като тук не става въпрос за водорасли. Въпросът с отвеждането на отпадните води трябва да се реши, защото никак не е хубаво да ги изливат под носа ни в морето.


3. Скъпо е

Необосновано високи цени на всичко – шезлонги и чадъри, храна и хотели. Разходите за почивка на българското Черноморие никак не са малки, което е една от причините българите да избират Гърция и Турция.

4. Лошо обслужване

Каквото и да си говорим, обслужването на повечето места (заведения, хотели) по морето винаги е било на ниско ниво. Донякъде това се дължи на липса на професионалисти и твърде ниското заплащане. За поредна година летуващите се оплакват от пренебрежително отношение спрямо българите, за сметка на чуждите летовници.


5. Лошо качество на храната и алкохола

За по-голямата част от хората, които искат да получат добра храна за парите, които плащат, качеството ѝ в доста от хотелите и заведенията по Черноморието не е ОК, а продуктите за нея са най-евтините на пазара или дори имитации. Що се отнася до алкохола, то публична тайна е, че на повечето места го пием разреден. Според Агенцията по храните, от началото на активния сезон по Черноморието са проверени над 1530 заведения за обществено хранене, магазини и хотели, предлагащи ол-инклузив. Най-честите нарушения са мръсни кухни, храни без етикети, неправилно съхранение, недобре изстудяващи хладилници, наличие на храни без маркировка или храни с изтекъл срок на годност.

6. Малките свободни зони на плажа

Част от хората предпочитат свободните зони, а по закон те трябва да са 50 % от зоната, която управлява концесионера, но това изискване не винаги се спазва. Над 200 са постъпилите сигнали на горещия телефон в Министерството на туризма към края на юли, като основно оплакванията на летуващите са затова, че няма достатъчно свободна площ на плажа.


7. Високите цени на шезлонгите и чадърите

Със сигурност ви е направило впечатление, че на някои от популярните родни курорти цените за шезлонг и чадър надхвърлят очакванията и на най-широкопръстия турист. Според проверка на bTV в началото на август, все по-скъпа става цената на сянката по родното Черноморие и удоволствието да се чувстваш комфортно на плажа излиза доста солено. По думите на Румен Драганов, от Института за анализи и прогнози в туризма, няма място за притеснение, защото въпреки високите цени – места няма. Не трябва да продаваме морето си евтино, казва той. Но от друга страна, мислим си ние, от сянка на плажа имат нужда не само чуждите туристи, а и българските. Та за нас остава вариантът да предпочетем Гърция, където на повечето места шезлонгите и чадърите се ползват срещу консумация. Естествено твърдението, че с едно кафе може двама души да ги ползват цял ден е мит. Но все пак срещу парите си получаваш консумация, освен сянката.

8. Лъжливите оферти на хотелите

За съжаление на доста места по морето стаите и обслужването не отговарят по никакъв начин на обявената категория. Според КЗП най-честите нарушения при местата за нощувка тази година са свързани с комфорта, който търговците са длъжни да предоставят на своите клиенти. Хотелиери пък увеличават броя на звездите или представят къщата си за гости като семеен хотел. Тук е мястото да споменем и „невероятните отстъпки“, които биват широко рекламирани и които всъщност не са нищо повече от евтин търговски трик.


9. Викачите

„Викачите“ или така наречените PR-и пред заведенията са нещо, което със сигурност може да те изкара от равновесие, когато решиш да се разходиш из курорта. През няколко метра те спират и напористо те приканват към ресторант, кръчма или бар, а твоята любезност свършва след само няколко метра. В категорията попадат и гласовитите младежи, обикновено от ромски произход, които шумно се опитват да привлекат вниманието на плажуващите я към варената царевица, я към гевречетата, които продават.

10. Другите на плажа

О! Тук могат да бъдат изписани томове с хартия. Трябва да си на сериозни стимуланти, за не бъдеш изкаран от равновесие от майките, които постоянно крещят по децата си, или дървените философи, които държат целия плаж да получи от техните знания, както и от киселяците, които са над всичко и всички, озвучават плажа с „изтънчена“ музика и пият бира от двулитрови бутилки. Да не говорим за надпреварата за първа линия на плажа. Колкото се може по-близо до водата!




Коментари

Свързани:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.