Изразът „губиш си времето“ е толкова актуален днес, колкото може би никога не е бил. Ако се запитаме защо това е така, лесно ще стигнем до извода, че са виновни главно две обстоятелства – свободата от едната страна и безбройните задачи – от друга.
При първото имаме привилегията да сме каквито искаме, когато искаме, колкото искаме… но просто го отлагаме, не го правим, защото нищо не ни притиска и се изгубваме в хаоса от възможности. При второто сме толкова притиснати от работа и домашни задължения, че просто не ни остава време за истинските важни и красиви неща в живота. И в двата случая постигаме едно – губим си времето!
И за да спрем да си похабяваме времето, в което и от двете неблагоприятни обстоятелства да се намираме, е време да се замислим как да се превърнем от негови подчинени, в негови преки и строги ръководители. Нека не губим повече минути в обяснения и да преминем към идеите, чрез които можем да постигнем това.
1. Разпределяне на задачите през седмицата
Знаем, че имаме да свършим десет неща за седмицата. Много често обаче, не си правим сметка как ще стане това, а просто започваме хаотично да захващаме всичко и накрая не сме постигнали почти нищо. Важно е да определим кое и кога трябва да се направи. Така ще сме максимално ефективни във всяка задача. Прането и чистеното са през уикенда, пазарът е в сряда, релаксиращите процедури са в петък… И готово – всичко има своя правилен тайминг.
2. Месечен и годишен планер
Седмичният планер, за който говорихме в точка 1, е първата стъпка. Втората е да изготвим месечен планер, а третата – годишен. Като си направим трите планера (най-добре в таблица на компютър/телефон/таблет, за да стоят близо един до друг и да са под ръка винаги), можем по-ефективно да организираме плановете си, съобразявайки се едновременно с краткосрочните и дългосрочните си цели.
3. Времеви лимит
След като вече сме определили коя дейност в какъв момент от седмицата/месеца/годината ще се осъществи, можем да пристъпим към определяне и на някакво време, в което бихме желали да се вместим. Да вземем за пример пазарът в сряда, за който споменахме по-нагоре. Ако му отделим час или ако решим да напазаруваме онлайн, ще освободим място за друга задача… или просто ще имаме повече време за почивка.
Същото можем да направим с ангажиментите за месеца или годината. Ако започнем да мислим в минути, вместо в часове, ще видим, че всъщност не ни трябва толкова време, за да изберем дрехи от магазина. Просто трябва да се фокусираме върху това в дадения момент. Разбира се, никой не предлага да живеем с включен таймер и аларми, а просто, когато се сетим, да използваме максимално най-ценния ресурс, с който разполагаме.
4. Степенуване по важност
Винаги трябва да започваме с най-важните задачи. Звучи елементарно, но дали понякога не прекрачваме това правило, смятайки, че все пак ще ни останат сили накрая? Обикновено най-важните неща са и най-трудни и е нормално да ни се иска да ги поотложим малко. Колко пъти обаче сме се занимавали с не толкова важни и спешни неща и когато дойде време за съществените… ние сме изморени и апатични и обикновено или правим някаква грешка, или не влагаме оптималното. Сте-пе-ну-ва-не! Наистина е от значение.
5. Елиминиране на разсейващи фактори
Разсейващите фактори са навсякъде около нас. И докато пиша тази статия, чувам как телефонът ми „дрънка“ и ми иде да се пресегна до другия край на бюрото, за да видя на кого и за какво му трябвам. Обаче това не е служебно устройство, явно е, че разговорът е от личен характер. И дори да устоя на изкушението да не погледна, аз вече съм се разсеяла дори за минута или две.
Същият ефект го има и с телевизора, радиото, хората. Разсейващ фактор може да бъде и гладът ни за сладко. Всичко, което ни разсейва от дадена дейност трябва да бъде елиминирано. Ще се изненадаме да открием, че това старание може да ни донесе едни допълнителни 10 минути, в които можем да се разходим или да проведем разговор с любим човек.
6. Елиминиране на енергийните вампири
На първо четене, човек ще се запита какво общо имат енергийните вампири с организирането на времето? Общото е в това, че те „изсмукват“ енергията ни като ни засипват с негативизъм, ядосват ни и нашата концентрация и продуктивност изпадат в летаргия. Такива хора губят времето ни, защото го запълват с вреден и неприятен content. От критична важност е да се обграждаме с положителни и добри хора, нямаме безкрая на разположение.
7. Отделяне на време за почивка между задачите
Няма как да искаме от мозъка ни да е 100% продуктивен и тонизиран, ако не му даваме почивка. Всъщност, учените казват, че един непрекъснат режим на физически и умствен стрес, ще бъде компенсиран до време. След това нещо се срива изведнъж. Затова е нужно да отделяме онези десет минути в работата на всеки кръгъл час. Да ставаме от компютъра, да дишаме въздух на открито. Да правим плановете си така, че да няма компромис с отдиха. По-добре кратки почивки, освежен и бодър ум, отколкото напрежение до максимум и после наложителен и неприятен отпуск. Мислене в перспектива. Организмът не е неизчерпаем ресурс и си иска своето.
8. Предварителна подготовка
Да изгладиш и приготвиш дрехите от предния ден, да си приготвиш храна за утрешния обяд… Когато имаме енергия, но задачите за деня са свършили, винаги можем да отметнем нещо от следващия ден дори частично. Колкото повече се стремим да освободим време от утрешния ден, толкова повече минути ще получаваме. Отлагането и мързелът са най-големите ни врагове.
9. Методи за организиране на вещите у дома
Интернет пространството изобилства от видеа, статии и съвети как да организираме пространството около себе си не само, за да спестим място, но и за да направим дома си по-функционален, съответно и спестяващ време в търсене и непрекъснато подреждане.
Изключително важно е как и къде подреждаме вещите си. Най-добре е да си направим категории и да се стараем да ги спазваме. Ако имаме възможност, чудесен начин да се научим да подреждаме дома си, са специалистите в тази сфера. Разбира се, това ще струва пари, но ако не можем да се справим сами, си заслужава да направим тази стъпка към организирано пространство (и време).
10. Разумно потребление на вещи
Колкото повече вещи имаме, толкова по-голям финансов и времеви ресурс ни е необходим. Затрупването с ненужни материални неща, е вредно по хиляди причини (разбира се, най-важната сред тях не е времето ни, а ефектът върху околната среда). Можем да се поинтересуваме от устойчивата мода, да ограничим покупките на излишни дрехи, да направим място на качествени продукти в малък брой на мястото на многото нискокачествени неща, чиято прах бършем ежедневно. Вариантите са много, а материали за това как да постигнем здравословно потребление не липсват онлайн.
Времето не е пари. Времето не е материално. То е емоция, спомени, нови изживявания, любов. Безценен дар, към който трябва да се отнасяме с уважение и внимание. Не трябва да му позволяваме да изтича между пръстите ни пропиляно. Всичко е в нашите ръце!
Антоанета Дойчинова е преводач-редактор по образование. Обича пътешествията, хубавата храна, добрите хора, книгите и писането. Не харесва стереотипите и предразсъдъците, особено в литературата. На философията ѝ за живота най-добре пасва цитат от любим автор (Карлос Руис Сафон): „Блажен е онзи, по когото лаят идиотите, защото неговата душа никога не ще им принадлежи.“